Înainte să fie numit, oricine alege demnitatea de ministru de Finanțe ar trebui să răspundă public la câteva întrebări. Răspunsurile cred că i-ar ajuta mult pe cei care au, la rândul lor, demnitatea de contribuabil: 

1. Ați vrea să fiți într-un loc unde parcă nu se schimbă nimic?
Cred că nu e specialist de bună credință care să nu sară de pe scaun de furie la cifra asta – 44%!

Citește mai departe...

O veste bună. Creşterea de 5% pe an care să ne ajute să reducem decalajele de dezvoltare faţă de economiile dezvoltate s-a dovedit că este posibilă, chiar şi pe vreme de criză. Vestea proastă - în acest moment doar 10% din motorul economiei poate să “ducă“ la o asemenea turaţie. Pe ce mă bazez când spun asta? Chiar pe statistici!

Citește mai departe...

Din cele mai mari 10.000 de companii din economie (după cifra de afaceri), 73% au raportat anul trecut vânzări peste nivelul din 2008, de la începutul crizei. Dar, din același grup de 10.000, doar jumătate din companii pot spune că au ieșit cu adevărat din criză, având, pe lângă o creștere a vânzărilor, și o creștere a profitului net peste nivelul din 2008. În linii mari, ponderile se păstrează și după departajarea companiilor în funcție de acționariatul majoritar – roman/străin.

Aceste rezultate sunt cuprinse în noua analiză statistică realizată de  firma de consultanță Transfer Pricing Services, vizând situația financiară a companiilor din România pe perioada 2008-2013 (ultimele date disponibile).

Citește mai departe...

O sursă apropiată ministrului de Finanțe arată că metodele legale prin care să fie forțate multinaționalele să plătească taxe în țară pentru profiturile făcute în țară sunt relativ simple. În acest caz, se ridică întrebarea de ce guvernul nu a acționat până acum. Sursa adaugă însă că introducerea mai devreme a schimbărilor ar fi speriat companiile și i-am fi pierdut ca mari angajatori. Dar acum percepția la nivelul opiniei publice s-a schimbat iar lumea este de acord că trebuie să pună capăt acestui fenomen al evitării plății taxelor.

Citește mai departe...

ACUM ÎȚI POȚI FACE SINGUR STUDIUL DE COMPARABILITATE!

În acest moment*, TPSoft este singura bază de date în care se pot realiza studii de comparabilitate (benchmarking) care includ datele financiare pe 2013 ale companiilor românești (ultimele date disponibile și la nivelul autorităților). Pentru a accesa TPSoft, click www.studiidebenchmarking.ro

Realizarea ”la zi” a unui studiu de comparabilitate pentru actualizarea dosarului prețurilor de transfer sau pentru stabilirea unei noi politici de preturi va fi o notă pozitivă la următoarea inspecție fiscală – va arăta că sunteți preocupat de respectarea ”intervalului de piață”!

În plus, cu datele pe 2013 sunteți ”la zi” cu tendințele pieței, veți ști ce face concurența, dacă are sau nu rezultate mai bune. Veți face comparațiile prin care să înțelegeți care sunt punctele unde puteți ”face diferența”.  

  • Pentru a vedea lista tuturor informațiilor care pot fi obținute cu TPSoft, plus alte răspunsuri la întrebări frecvente, click aici
  • Pentru o privire rapidă asupra avantajelor folosirii TPSoft, click aici
  • Pentru o navigare-test prin noua baza de date TPSoft, vă rugăm să transmiteți aici mesajul dumneavoastră, cu mențiunea ”credit pentru TPSoft”. 

ATENȚIE – lipsa de informație dăunează grav afacerii dumneavoastră!

Dumneavoastră când v-ați făcut ultima analiză statistică? 

* bazele de date internaționale includ datele pe anul X doar la începutul anului X+2 

V-ați gândit că poate unele din cele mai importante informații de business sunt cele care permit realizarea unui ”studiu de comparabilitate”? Că recunoaștem sau nu, suntem dependenți de aceste informații. Vrem să știm tendințele pieței, vrem să știm ce face concurența, dacă are sau nu rezultate mai bune; vrem să facem comparații, pentru a înțelege care sunt punctele unde ”putem face diferența”. Ca să nu mai spun că și Fiscul ne obligă, la propriu, să avem acestă informație. 

Vă prezint un studiu de caz despre avantajele folosirii TPSoft, baza de date special creată pentru citirea datelor de comparabilitate. La final, un bonus pentru cititorul curios.

Citește mai departe...

Dacă ați fost de curând prin Marea Britanie (cu voia Scoției, în continuare Regatul Unit) v-ați întrebat cine e posesoarea teribililor ochi verzi de felină prin care Fiscul lor își face reclamă pe toate gardurile, anunțând că ” am terminat-o cu veniturile nedeclarate”. Ei bine nu avem acestă informație, dar sigur Connect știe. El știe tot. Cum, cine e Connect? Ssst, dați-vă mai aproape.

Are trei ani și se spune că are informații mai multe decât s-ar găsi, adunate la un loc, în tot British Library. Are legătură directă la toate agențiile, de la Cartea Funciară la Permise și înmatriculări auto, la spitale, asiguratori, până și la instalatorii de gaze. Ce să mai vorbim, natural că știe și ce ai declarat la Fisc încă de prima dată.

Citește mai departe...

În acest moment, autoritatea fiscală nu are baza legală prin care poate impune ajustarea prețurilor de transfer direct la mediana marjei de comparare! 

Invocarea Ordinului președintelui ANAF 222/2008 nu se susține din punct de vedere legal deoarece, un Ordin nu are putere să impună modul de calcul al unui impozit, această preorgativă aparținând doar Codului Fiscal. Dar Codul Fiscal dă dreptul la ajustare pentru reflectarea prețului de piață și nu face sub nicio formă trimitere la mediană.

Din contră, pentru a nu fi considerată supraimpozitare, ajustarea ar trebui să se facă la cea mai mică valoare care este considerată în intervalul de piață, respectiv cuartila 1.

Ca să nu mai vorbim că orice fel de invocare a Ordinului 222 nu ar trebui să se facă decât după 1 ianuarie 2009! 

Intuim reacția dumneavoastră. Se cheamă efectul WoW!

Citește mai departe...

Declarația din primăvară a ministrului Finanțelor, Ioana Petrescu, că ANAF va primi asistență din partea Fiscului britanic (HMRC) pentru eficientizarea departamentului de transfer pricing ne face să ne uităm cu și mai multă atenție spre semnalele fiscale care vin de pe Tamisa. Spunem ”cu și mai multă atenție” pentru că Londra este, oricum, vârf de lance al curentului global anti tax avoidance (împotriva celor care evită să-și plătească toate taxele). 

În acest curent se înscrie și introducerea în Codul fiscal britanic (CTA) 2014 a unui articol care vizează în mod direct schemele de ”transfer de profit”.

Citește mai departe...