Vă semnalăm un articol de presă care conține, în premieră, date oficiale privind bilanțul recent al ANAF în materie de prețuri de transfer.

Iată, pe scurt, cele mai importante date:
• În perioada 2010-2013 au fost efectuate 402 controale în care s-a solicitat dosarul preţurilor de transfer.
• Raportat la perioada 2010-2012, controalele efectuate în 2013 reprezintă aproximativ 15% din numărul inspecţiilor fiscale în cadrul cărora organul de control a dispus prezentarea şi întocmirea dosarului preţurilor de transfer.
• În 2013, cea mai mare ajustare de PT efectuată este cu aproximativ 72% mai mare faţă de ajustarea efectuată la nivelul anului 2012.
• Valoarea sumelor suplimentare stabilite (impozit pe profit, penalităţi şi majorări de întârziere) este de aprox. 48 mil. lei în perioada 2010-2013.
• Pentru perioada de referinţă, a fost diminuată cu aprox 450 mil. lei pierderea fiscală a contribuabilor care au fost verificaţi inclusiv cu solicitarea dosarului preţurilor de transfer.
• Toţi inspectorii fiscali din cadrul aparatului de inspecţie fiscală al ANAF au atribuții de verificare a preţurilor de transfer prin solicitarea dosarului preţurilor de transfer.

Chiar dacă bilanțul nu pare spectaculos pentru opinia publică, el reflectă o alinierea a ANAF la tendința mondială de a considera prețurile de transfer o prioritate fiscală de top.
În ediția din martie a buletinului nostru TPS Expres, vom reveni cu noi informații pentru a vă ajuta să aveți un Transfer Pricing în Siguranță.

Echipa TPS

Iată un mesaj al Fiscului belgian din februarie 2014:

„Pentru a vă încuraja să vă onorați obligațiile fiscale și pentru a crește conformarea voluntară, dorim să vă informăm, într-o manieră transparentă ca și până acum, în legătură cu mai multe acțiuni de control prevăzute pentru 2014 sau care sunt deja în curs. Astfel vă veți putea da seama mai bine de probabilitatea de a fi confruntați cu un control fiscal.

Dacă sunteți persoană fizică, riscați să fiți controlat dacă revendicați o exonerare de impozit în țară pentru un salariu, remunerație primită în străinătate sau dacă nu ați mai fost controlat în ultima perioadă.

Dacă sunteți o persoană juridică, riscați să fiți controlat:  dacă raportul cifră de afaceri/cheltuieli a evoluat anormal sau nu corespunde cu datele raportate de alți contribuabili aflați în situații similare; dacă marja de profit este mai redusă decât marja obișnuită a contribuabililor din situații similare sau prezintă o scădere inexplicabilă;  dacă sunt indicii că ați făcut cheltuieli private trecute ca achiziții de business și poate ați încercat să dezvoltați un circuit paralel; dacă sunt semnale că ați revendicat abuziv rambursarea TVA; dacă dosarul (contabilitatea) dumneavoastră nu a mai fost controlat de ceva vreme

Cetățenii și persoanele juridice care intră sunt incidența acestor acțiuni de control vor fi selecționați pe o bază de indicatori relevanți privind riscul fiscal ridicat. Este evident că, pe lângă aceste puncte de atenție specifice, Finanțele vor derula și alte controale ale situațiilor fiscale ale persoanelor fizice și companiilor”.

În respect față de banii contribuabilului, o autoritate fiscală trebuie să se concentreze pe acțiunile care ”rentează”, să meargă acolo spre zonele de risc și nu să vină cu ”DECIZIE referitoare la obligațiile de plată accesorii” în valoare de 2 (doi) lei. 

Citiți povestea reală relatată de Adrian Luca, TPS, în articolul apărut pe contributors.ro . 

 

Previziuni-piftie 2014; Specialitatea anului - taxa pe stâlp mai ușor digerabilă; finanțare de la compania-mamă servită ca împrumut (nu aport); gulaș cu sfaturi din Vest; ciorbă de potroace de să te trezească după audit. Analiză à la TPS – ”Cincinalul de criză”. Găsiți toate acestea în meniul servit în Expresul din decembrie 2013. Să vă meargă bine în 2014!

Consecințele acestui curent global de rescriere a cadrului fiscal vor fi simțite (încep deja să se simtă) şi de companiile româneşti. Iată doar câteva exemple:

  • cine si-a pus întrebarea dacă ”salariul plătit pe firmă” pentru un director care este şi acţionar în companie ar putea să cadă sub incidenţa legislaţiei preţurilor de transfer? Care ar fi consecintele fiscale daca „salariul” este sub/peste nivelul practicat pe piaţă? sau
  • ce se întâmplă cu împrumuturile intra-grup atunci când suma împrumutată de la compania-mamă este mai mare decât împrumutul pe care l-ai primi de la o bancă independentă? Se aplica principiile preţurilor de transfer nu numai în privinţa dobânzii împrumutului, ci şi în cazul cuantumului împrumutului? Ce depăşeşte valoarea de piaţă poate fi reclasificat ca aport la capitalul social? Cu ce consecinţe fiscale?

Despre ce curent e vorba, aflați în articolul apărut pe zf.ro. Autor: Adrian Luca, TPS.

Cum a reușit TPS să ajungă cel mai important consultant independent pe prețuri de transfer în România? Sau în Serbia? A transferat și a pus prețul corect pe îndemnul ”TPS, screw business as usual”, care se găsește pe o poză cu faimosul antreprenor Richard Branson din biroul maramureșeanului Adrian Luca.

Găsiți aici un articol despre fondatorul TPS, apărut în revista Money Magazine, 25/2013.

 

Va prezentam ediția pe luna septembrie 2013 a buletinului TPS ExpreS care, și de această dată, aduce informații și sfaturi care să vă ajute în protecția (după caz, reacția) fiscală. Aceasta pentru că ... nici ei nu dorm (amănunte în buletin). Din sumar •Sprijiniți campania ”Reduceți birocrația inutilă din transfer pricing!” •TPS a ajuns și la Belgrad! • Intangibilele chiar sunt... abordabile! •Fiți naturali (nu artificiali) în tranzacții! •Avantajele politicii de prețuri de transfer •Cine crezi că te apără cel mai bine de riscurile fiscale? Găsiți aici pastile de calitate împotriva insomniei! 

NOUL RAPORT OCDE - REGULI MAI DURE ÎMPOTRIVA CORPORAȚIILOR CARE ÎȘI REDUC ARTIFICIAL PROFITUL

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a lansat astăzi, 19 iulie 2013, planul de acțiuni care acompaniază raportul Base Erosion & Profit Shifting (Erodarea bazei de impozitare și mutarea profiturilor), menite să împiedice transferul abuziv al profiturilor de către companiile care apelează la așa-numitele scheme agresive de planificare fiscală.

Practic, măsurile anunțate vor să ducă la închiderea acelor portițe din acordurile internaționale actuale (convențiile de evitare a dublei impuneri) care permit grupurilor multinaționale să nu plătească impozite în țările unde au generat venitul, să transfere profitul în jurisdicții favorabile fiscal, dar unde nu prestează nicio activitatea reală (de obicei off-shore), ajungând astfel să plătească impozite foarte mici sau chiar să nu plătească deloc. OECD – care este portavocea economiilor dezvoltate ale lumii – arată că regulile fiscale interne și internaționale nu țin pasul cu noua economie (bazata pe schimburi on-line, transfer de drepturi de proprietate intelectuală, servicii) și astfel trebuie să fie modificate pentru ca activitatea care generează un venit să fie mai bine reflectată în baza de impozitare.

”Fără să respingă optimizarea fiscală, care este dreptul companiilor de a folosi metodele legale pentru a-și ușura povara fiscală, OECD este îngrijorată de faptul că se abuzează de actualele conventii și astfel se reduc considerabil sumele pe care ar trebui să le încaseze statele, mai ales din impozitul pe profit. Planul de măsuri de astăzi transmite explicit că trebuie să ne așteptăm, într-un an – doi, la modificări de regulamente care vizează in special tranzacțiile din interiorul grupurilor multinaționale” – spune Adrian Luca, directorul firmei de consultanță Transfer Pricing Services. Analistul arată că sunt vizate schimbări în ghidurile legate de prețurile de transfer (prețurile la care sunt încheiate tranzacțiile intra-grup, care trebuie să respecte principiul de piață), cu accent pe bunurile intangibile (precum drepturile de proprietate intelectuală) și substanța economică a tranzacțiilor (acestea trebuie să nu fie artificiale). Alte măsuri speciale sunt dedicate limitării erodării bazei impozabile ca urmare a deducerii cheltuielilor cu dobânzile, ceea ce înseamnă că guvernele au luat la ochi și împrumuturile intra-grup (acordate de compania-mamă filialelor). Este abordată și problema sediilor permanente, un alt subiect fierbinte în relația companii-autorități.

”Avem încă un semnal clar că acele companii care sunt parte a unui grup trebuie să ia foarte în serios tot ce ține de problema stabilirii prețurilor de transfer, de documentarea tranzacțiilor intra-grup, mai ales când compania raporteaza pierderi sau fluctuatii de profit – acesta va fi frontul pe care se vor concentra autoritățile fiscale. Tot ce se stabilește acum în OCDE va ajunge să fie transpus în legislația națională” – conchide directorul TPS, participant direct la introducerea Liniilor directoare OCDE privind prețurile de transfer in legislația internă.

Comunicat preluat și de Hotnews, iulie 2013

Primul număr al buletinului TPS vine cu o retrospectivă a știrilor la zi privind prețurile de transfer, acest domeniu considerat ”călcâiul lui Ahile” al schemelor fiscale, subiectul fierbinte al perioadei următoare și câmpul de luptă în litigiile fiscale”, pentru a prelua predicțiile făcute la începutul 2013 de prestigioasa publicație ”The Lawyer”. Mai găsiți în acest prim număr un consistent Dosar, care tratează primele 10 prejudecăți privind prețurile de transfer. Nu ratați ”Sfatul specialistului” pornind de la un verdict al Înaltei Curți de Casație și Justiție privind deducerea așa-ziselor cheltuieli înregistrate pe firmă. În final, o scurtă explicație sugestivă a originii principiului ”arm's length”. Cu TPS ExpreS, chiar aveți informații utile din piață la doar o lungime de braț! Cât să dați un click!