Și în 2023, că vrem sau nu, cu toții vom fi nevoiți să folosim multe cuvinte în bătăliile noastre fiscale. Am pregătit mai jos un bagaj minim de cuvinte pentru cine vrea să înțeleagă, dar și să se facă bine înțeles, în limbajul actualizat al impozitelor directe. Un vocabular gândit ca o bază de plecare pentru soluții concrete, practice de câștigare a bătăliilor fiscale. (Aici, articolul și în format PDF)
Iar, dacă în anii anteriori, noi, echipa TPS ne-am concentrat mai mult pe soluții de verificare (vezi TPSoft.ro sau dac6guide.eu), de anul viitor vom pune la lucru soluții gândite pentru automatizarea / optimizarea proceselor interne de conformare fiscală. Vom începe cu NASTRATYN, urmează soft pentru întocmire și actualizare dosare prețuri de transfer, o soluție pentru conformare la directiva spălării banilor (AML) - vă promitem surprize foarte plăcute și, mai ales utile. Așa că stați cu ochii pe noi, pentru că de acum partenerul vostru de transfer pricing services este Thinking Practical Solutions
A. Automatizare

Pentru că automatizarea proceselor interne de conformare fiscală nu te va scăpa de raportări și obligații, dar te va ajuta să-ți folosești mai eficient resursele (buget, angajați, timp).

 B. Beneficiar real

Pentru că nu mai e doar un subiect de investigat (Hallmarks D2 în DAC6), este și unul de raportat (pe directiva împotriva spălării banilor).

 C. Comparabilitate

Pentru că nu există un alt instrument mai util în fiscalitate ca raportarea la ce fac și ceilalți în piață.

 D. Documente

Pentru că e nevoie de justificare în orice împrejurare.

 E. Efectiv

Pentru că dacă ajungi să plătești cu X sub 15% din venituri (rată efectivă de impozitare) atunci să te aștepți ca acel X să intre (efectiv) în impozitul pe care îl va plăti compania-mamă europeană, începând din 2024. Sau chiar să fie luat de Fiscul din România, dacă e vorba de un grup extraeuropean (pentru grupuri cu venituri globale de peste 750 mil. euro).

 F. Formal

Pentru că oricând trebuie să fii atent ca tranzacția ta să nu fie “form over substance”, altfel spus întotdeauna substanța economică să primeze în fața formei.

 G. Ghid OECD

Pentru că OECD rămâne cel mai bun ghid când escaladezi chestiunea prețurilor de transfer. Iar în varianta din 2022, e cu peste 150% mai stufos decât era pe vremea înființării TPS.

 H. Hallmarks

Pentru că, dacă spui doar ”semne distinctive DAC6”, parcă nu ai imaginea reală: pecetea fiscalității moderne este raportează chiar dacă nici nouă nu ne e clar ce vrem să obținem. Într-un final, ”principalul scop al DAC6 este de a furniza informații administrațiilor fiscale pentru analize de risc și inspecții fiscale la adresa contribuabilului” (document de evaluare 2022).

 I. Intermediar

Pentru că... apropo de ce ziceam mai sus. Este programat ca, în primul trimestru 2023, să apară o nouă propunere de directivă să interzică tuturor facilitatorilor / intermediarilor să desfășoare teste de verificare dacă schema /aranjamentul pe care le facilitează duc la evaziune / planificare agresivă. Alte teste, aceeași țintă – contribuabilul!

 Î. Îndatorare

Pentru că vine DEBRA – zisa Inițiativa de stimulare a reducerii tendinței de favorizare a îndatorării. Propunerea de directivă din 2022 are două măsuri: 1) o indemnizație pentru capitalurile proprii și 2) o limitare a deducerii dobânzii. Știm ce veți spune - avem deja limitări ale deductibilității costurilor ale îndatorării. Da, dar asta era acum câțiva ani.

 J. Justificabil

Pentru că o tranzacție nu este suficient să fie justificată, mai trebuie să fie și justificabilă, adică să răspundă unui scop economic. Atâta timp cât documentele nu au la bază operațiuni justificabile, nu au caracter real.

 K. Keys

Pentru că aici e cheia noii fiscalități europene / internaționale: allocation keys /chei de alocare administrativă a profitului rezidual. Pilonul I, OECD se așteaptă să intre din 2024. Într-un cadru mai larg, (ținând cont de vânzări, forță de muncă, active implicate) va merge și BEFIT - cadrul de impozitare a profiturilor companiilor în Europa (Business in Europe: Framework for Income Taxation), înlocuitorul CCCTB – negocierile amânate pentru 2023.

 L. Lanț

Pentru că, dacă tot se vorbește acum atât de mult despre lanțurile de aprovizionare, nu e niciodată prea mult să amintești că acestea trebuie să fie în primul rând creatoare de valoare și nu doar simple lanțuri juridice pentru evitarea impozitelor (din nou, DAC6).

 M. Marjă

Pentru că, dacă ai uitat de comparabilitatea de piață, atunci... nu ești într-o marjă bună și te paște o ajustare! Testarea periodică a valorii de piață a tranzacțiilor tale ți-ar da mai multă siguranță fiscală.

 N. Normal. Nastratyn

Pentru că a intrat în normalul vremurilor de criză să se descopere că marile afaceri multinaționale câștigă ”super-profituri” conjuncturale, peste ceea ce ar fi ”normal”. În 2022 statele europene s-au autodepășit în a-și imagina cum să stabilească (pe cale administrativă) ceea ce este peste normal. Privilegiul imaginației nu se admite și la contribuabil, care trebuie să-și stabilească normalul pe cale de documente și analiză comparabilitate. Cât despre NASTRATYN – e surpriza noastră năzdrăvană (vezi Reconciliere).

O. Organe fiscale

Pentru că mai e de așteptat până în 2025, când organele de inspecție vor avea la dispoziție un sistem automat de stabilire a claselor de risc și, astfel, vor vizita doar contribuabilii care refuză să se conformeze fiscal. Până atunci, vestea bună e ”se propune, în contextul digitalizării ANAF, introducerea posibilității de a prezenta legitimația de inspecție și ordinul de serviciu și prin utilizarea mijloacelor video de comunicare la distanță”. Tot în contextul digitalizării, legitimația rămâne cartonată :)

 P. Public

Pentru că România e primul stat membru care a transpus deja directiva raportării publice țară cu țară, devansând cu doi ani obligațiile de raportare, deocamdată, multinaționalele cu sediul central în România și venituri globale de peste 3,7 miliarde lei în fiecare din ultimii doi ani, precum și filialele românești (peste aceste praguri) ale grupurilor cu sediu non-UE, au obligația ca până la sfârșitul lui 2024 să publice pe site – scurtă descriere a naturii activității, inclusiv relația cu afiliații număr salariați, venituri, profit / pierdere, profit acumulat și nedistribuit, impozitul pe profit acumulat, impozitul plătit (date la 2023). Datele privind filialele multinaționalelor din UE vor apărea pe măsură ce și statele de rezidență ale acestora vor transpune directiva CbCR.   

 Q. Quartile

Pentru că a fi între Q1 și Q3 ale intervalului de comparabilitate (prețurile/marjele de profit pe care le obțin companiile independente pentru tranzacții similar) rămâne baza transfer pricing-ului.

 R. Reconciliere

Pentru că e o soluție banală, dar deseori neglijată, de a avea un control simplu și rapid asupra veniturilor tale. Poți verifica în permanență dacă facturile emise au fost încasate/de cât timp nu au fost încasate pentru a putea acționa rapid, de la caz la caz. Se cheamă reconciliere rapidă și pentru asta va fi NASTRATYN - soluția practică, în curând, de la TPS.

 S. Soluții. Seminarii

Pentru că așa cum există un schimb automat de informații între administrațiile fiscale, așa ar trebui să existe și o bază de date cu soluții practice schimbate automat în contribuabili. Stați pe-aproape: participați la seminariile TPS!

 T. Transparență. TPSoft.ro

Pentru că, dacă nu ești pregătit să devii o carte deschisă pentru clienți, parteneri, investitori, activiști sociali și, evident, pentru stat, atunci ... nu ești pregătit pentru vremea rețelelor sociale și a CbCR-ului public. Sfatul nostru - înainte să te compare alții, mai verifică-ți singur, încă o dată, încadrarea în marja pieței! Și nu uita că TPSoft.ro are în continuare o ofertă excelentă!

 Ț.  Țară

Pentru că are mare importanță jurisdicția în care faci afaceri. Unele se pot regăsi pe o listă neagră a jurisdicțiilor necooperante sau cel puțin gri. Iar acesta e de interes pentru autorități, atât prin prisma DAC6, cât și AML (în acest caz, ai obligația de a depune anual declarația privind beneficiarul real).

U. Unshell

Pentru că vorbim de o nouă directivă (ATAD3), obligând anumite entități și construcții juridice să demonstreze administrației fiscale că desfășoară o activitate economică substanțială în statele membre în care își au domiciliul fiscal. Forma finală, așteptată în 2023.

 V. Verificare

Pentru că vorbim de o nouă directivă (ATAD3), obligând anumite entități și construcții juridice să demonstreze administrației fiscale că desfășoară o activitate economică substanțială în statele membre în care își au domiciliul fiscal. Forma finală, așteptată în 2023.