Având în vedere că

”La Direcția Mari contribuabili s-a constatat neanalizarea în mod constant și neevaluarea informațiilor fiscale în vederea includerii în verificare a impozitului pe profit la contribuabilii care în perioada 2022-2023 au desfășurat tranzacții semnificative cu afiliații și pentru care organul fiscal a estimat doar la nivelul anului 2021 obligații suplimentare (reprezentând impozit pe profit și TVA) în sumă de 36.870.141 lei, determinând și clasa de risc fiscal a acestora, agenții economici respectivi nedevenind subiect al inspecției fiscale până la data prezentului audit”

”La nivelul Administrației Fiscale pentru Contribuabili Mijlocii din cadrul DGRFP București nu există o evidență a persoanelor aflate în relații de afiliere care prezintă risc fiscal asociat prețurilor de transfer”.

”Nu au fost analizate și valorificate în anul 2023, în unele cazuri, informațiile fiscale existente în bazele de date proprii și nu au fost efectuate verificări proprii privind riscul fiscal în cazul unor agenți economici cu afiliați români sau străini care au înregistrat evoluții crescătoare ale unor indicatori bilanțieri în perioada 2022-2023, au efectuat tranzacții cu valori semnificative cu persoanele afiliate, declarate în D394 Declarație informativă privind livrările/prestările pe teritoriul național de persoanele înregistrate în scopuri de TVA.

”Organele fiscale nu au analizat, în toate cazurile, informațiile disponibile în bazele de date ale ANAF în vederea efectuării unei analize preliminare a riscurilor fiscale asociate prețurilor de transfer”.

(verificare corelații din baze de date ce permit stabilirea relațiilor de afiliere, declarații fiscale privind impozitul pe profit, declarații informative, situații financiare etc.

”Neefectuarea unei analize de risc fiscal pentru stabilirea oportunității includerii în programul de inspecție fiscală, a unor grupuri de societăți, coordonate de o persoană fizică care controlează în mod efectiv alte persoanele juridice, atât din punct de vedere faptic cât și legal, prin utilizarea informațiilor și/sau a documentelor, cât și prin capacitatea de decizie asupra activității persoanei juridice vizate, prin încheierea de tranzacții cu alte persoane juridice care sunt sub controlul aceluiași administrator/personal de conducere. Abaterea a fost constatată la nivelul AJFP Tulcea, Constanța, Vrancea și Brăila”.

”La nivelul A.J.F.P. Prahova nu există o evidență a persoanele aflate în relații de afiliere care prezintă risc fiscal asociat prețurilor de transfer, accesul la baza de date ORBIS (care permite verificarea respectării principiului valorii de piață a tranzacțiilor între afiliați - efectuarea de studii de comparabilitate a tranzacțiilor) realizându-se numai la solicitarea organelor de control care efectuează o acțiune de inspecție fiscală la un contribuabil pentru care se impune analizarea dosarului prețurilor de transfer”.

S-a constatat că în cadrul inspecție fiscale efectuată pentru soluționarea deconturilor cu sume negative de taxă pe valoare adăugată cu opțiune de rambursare depuse de contribuabilul X, a rezultat că deși au fost prezentate relațiile de afiliere și identificate tranzacții semnificative între părțile afiliate, fiind întocmit și formularul de analiză a riscului fiscal asociat prețurilor de transfer, nu a fost inclus în programul de inspecție fiscal

Neasigurarea cadrului procedural pentru identificarea riscului fiscal asociat prețurilor de transfer, în sensul în care la nivelul AJFP Brașov nu este organizată evidență a persoanelor aflate în relații de afiliere care prezintă risc fiscal asociat prețurilor de transfer, deși aceste informații sunt necesare organelor fiscale în vederea verificării respectării principiului valorii de piață a tranzacțiilor între afiliați – efectuarea de studii de comparabilitate a tranzacțiilor, în condițiile în care, conform informațiilor furnizate de reprezentanții entității, aplicația ORBIS nu permite extragerea unor astfel de date, ci doar analiza punctuală pe CUI.

... Se impune

”Identificarea cauzelor care au determinat lipsa analizei relațiilor de afiliere în cazul inspecțiilor fiscale care au vizat impozitul pe profit, precum și dispunerea măsurilor operative necesare pentru remedierea acestei deficiențe. Termen de implementare: 30 iunie 2025”

”Măsuri concrete pentru îmbunătățirea aplicațiilor informatice astfel încât acestea să permită ținerea unei evidențe cu contribuabilii care efectuează tranzacții cu părți afiliate. Termen de implementare: 30 iunie 2025”

”Utilizarea de către organele fiscale a informațiilor disponibile ce permit evaluarea riscului fiscal asociat în domeniul prețurilor de transfer (verificare corelații din baze de date ce permit stabilirea relațiilor de afiliere, declarații fiscale privind impozitul pe profit, declarații informative, situații financiare etc.). Termen de implementare: 30 iunie 2025”

”Întreprinderea demersurilor necesare pentru revizuirea clauzelor contractului încheiat cu proprietarul softului, în ceea ce privește acordarea accesului la baza de date și anterior efectuării inspecțiilor fiscale, pentru identificarea persoanelor aflate în relații de afiliere care prezintă risc fiscal asociat prețurilor de transfer (care efectuează tranzacții cu afiliații situate în afara intervalului de comparabilitate). Termen de implementare: 30 iunie”

 

Cam așa arată zecile de pagini din voluminosul Raport al Curții de Conturi privind Misiunea de audit de conformitate efectuată la ANAF  dedicate obiectivului ”Analizei îndeplinirii atribuțiilor de administrare fiscală în cazul optimizărilor fiscale în domeniul prețurilor de transfer – activitățile de analiză de risc și inspecție fiscală impozit profit”.

Dacă la acest Raport cu recomandări lui ferme pentru ANAF mai adăugăm și contextul tensionat în care guvernul are ... recomandări la fel de ferme pentru ANAF să aducă mai mulți bani la buget, atunci nu putem avea decât o singură recomandare pentru voi

Chiar nu uitați de documentarea temeinică a tranzacțiilor pe care le aveți cu grupul vostru.

Cum orice documentare temeinică presupune un studiu de comparabilitate/benchmarking imbatabil, am recapitulat aici  

BAZELE EVALUĂRII PREȚURILOR DE TRANSFER. ASPECTE TEORETICE ȘI PROBLEME DIN PRACTICĂ

Un articol semnat de colegul nostru Mihai Lupu, partener TPS, unul din cei mai buni specialiști în prețuri de transfer de pe piața românească de consultanță. Nu o spunem noi, o spun sutele de clienți pentru care a avizat dosare de prețuri de transfer care au rezistat inspecțiilor în ultimii 20 de ani.

Suntem aici pentru orice întrebare, nu ezitați să ne contactați! mihai.lupu@transferpricing.ro

Iar aici, aveți cel mai rapid acces la baza de date specializată în studii de comparabilitate  - TPSoft.ro

O vară frumoasă și liniștită, tuturor!