În primele două luni ale anului au fost raportate circa 400 de aranjamente fiscale/tranzacții transfrontaliere, în baza noii obligații de conformare fiscală impusă de Directiva Cooperării Administrative, cunoscută ca DAC6.  

Informația vine direct de la sursă, adică de la oficialii ANAF prezenți la deschiderea cursului de pregătire ”DAC6 în acțiune” organizat de Camera Consultanților Fiscali și susținut (online) de Adrian Luca, TPS.

Poate mai mult decât suma prezentată surprinde faptul că ANAF a ținut să fie prezentă la eveniment – a fost un semn (distinctiv) al noii deschideri la dialog a Administrației, dar și al preocupării față de această Directivă a semnelor distinctive, aka DAC6 (1).

De … preocuparea Fiscului s-au arătat îngrijorați și cei 1500 de consultanți care au ținut să participe la curs, adică de 2,5 ori mai mulți decât la primul curs - ”Învață să trăiești cu DAC6”, din decembrie anul trecut. S-a văzut în acestă participare-record de fapt îngrijorarea contribuabilului relevant, mai ales că peste 40% din participanți sunt reprezentanți direcți ai companiilor (57% acționând din poziția de consultanți independenți).

Revenind la cele 400 de aranjamente (nota bene - rapoartele fiind în fapt mai puține): numărul relativ mic era previzibil și, de altfel, este în linie cu răspunsurile primite la chestionarul adresat în timpul cursului. Astfel, până în prezent, mare marea majoritate a participanților nu a fost implicată într-o analiză DAC6 (cele vizând așadar aranjamentele istorice din iulie 2018 până în iulie 2020, plus cele din ultima jumătate a anului trecut). Iar  marea majoritate a analizelor (82%) s-a finalizat cu recomandarea de neraportare (2).

Am mai discutat despre acest aspect: prin profilul economiei noastre, tranzacțiile externe se concentrează practic în zona grupurilor multinaționale, care nu au ales România ca hub fiscal, ci în principal ca bază de activitate cu valoare adăugată (din păcate) redusă. Nu își propun aici complicații de ordin fiscal (3) și așa ajungem la un alt răspuns foarte semnificativ – două treimi din intermediari spun că au introdus (21%) sau sunt pe cale să introducă (45%) o procedură de identificare și monitorizare DAC6.

Este acesta un semn că, fie că vorbesc direct în numele contribuabilului relevant, fie din cea de furnizori externi de servicii, intermediarii fiscali înțeleg că miza DAC6 nu e atât raportarea, cât pregătirea ... neraportării. Cum explici inspectorului că deciziile tale de business nu sunt afectate de acele ”semne distinctive” atât de larg formulate de DAC6?

Ajunși aici, am reluat acea recomandare strecurată de ANAF în ghidul DAC6 din ianuarie: ”este de așteptat ca furnizorii de servicii să elaboreze norme interne de analiză a aranjamentelor transfrontaliere care să permită, într-o abordare rezonabilă și obiectivă, determinarea obligației de raportare.”

Altfel spus, organul de control se așteaptă, în mod oficial, să găsească la furnizorul de servicii o procedură de DAC6, aceasta urmând, într-un final, să facă diferența între conformare și neconformare.

O recomandare care, în fapt, se extinde și asupra contribuabilului relevant, mai ales atunci când acesta preia obligația de raportare.

De aici, până la nevoia de a reduce costurile de conformare DAC6 printr-o platformă automată de monitorizare a tranzacțiilor/aranjamentelor viitoare nu mai e decât un pas. Pentru care TPS vă stă oricând la dispoziție, cu expertiză  și soluții verificate și adecvate.

----------------

Note:
(1) ”Contribuabilii corecți își asumă noile costuri de conformare, dar ultimul lucru de care au nevoie e starea de confuzie privind chiar obiectul raportării. Unele companii supra-raportează, altele, deși și-au argumentat temeinic neraportarea, așteaptă cu teamă să vadă ce va zice inspectorul fiscal. Iată de ce e binevenită deschiderea ANAF de a aduce mai multe clarificări, acesta fiind soluția modernă pentru creșterea conformării fiscale”, a declarat Adrian Luca, membru în Consiliul superior al CCF. Aici, Comunicatul de presă al CCF pe marginea cursului. Comunicatul a fost preluat de hotnews.ro
(2) 36% din participanți consideră că ”raportarea crește gradul de risc al contribuabilului relevant”, iar 50% încă nu se pot pronunța.
(3) Conform răspunsurilor primite, cele mai des întâlnite aranjamente transfrontaliere în timpul analizei sunt (răspunsuri multiple): conversie împrumut în capital/debt to equity swap - 37%, plăți care beneficiază de un regim fiscal preferențial în jurisdicția în care destinatarul plății este rezident fiscal – 26%, restructurări de afaceri (ex. transferul unor operațiuni de producție, schimbarea modelului de afaceri etc.) – 24%, folosirea unor structuri fiscal hibride (la un capăt, aport de capital, la celălalt – împrumut cu dobândă) – 16%, vânzare de acțiuni – 12%, transferuri de active intangibile – 11%, plăți către beneficiari rezidenți fiscali în jurisdicții calificate ca fiind necooperante – 11%.

 

Prezentare TPS ”DAC6 în acțiune” (studii de caz, interpretare și soluții) 

Modul Comparare implementare DAC6 în Statele UE!

Ofertă Personalizată DAC6!

Solicită Demo Soft DAC6

RESURSE DAC6