V-ați gândit că poate unele din cele mai importante informații de business sunt cele care permit realizarea unui ”studiu de comparabilitate”? Că recunoaștem sau nu, suntem dependenți de aceste informații. Vrem să știm tendințele pieței, vrem să știm ce face concurența, dacă are sau nu rezultate mai bune; vrem să facem comparații, pentru a înțelege care sunt punctele unde ”putem face diferența”. Ca să nu mai spun că și Fiscul ne obligă, la propriu, să avem acestă informație. 

Vă prezint un studiu de caz despre avantajele folosirii TPSoft, baza de date special creată pentru citirea datelor de comparabilitate. La final, un bonus pentru cititorul curios.

 

”Serviciile informatice și de tehnologia informației” ( cod CAEN 620) sunt un domeniu domeniu-vedetă. Ne spune și Institutul de Statistică – pe primele șapte luni 2014, cifra de afaceri pe acest sector a fost cu 20% mai mare decât în perioada similară a anului trecut ( cea mai mare creștere din sectorul serviciilor pentru întreprinderi). Se vede și cu ochiul liber animația din spatele pereților de sticlă ai noilor clădiri de birouri, din Timișoara până în Ploiești, din Cluj până în Iași, ca să nu mai vorbim de București. Doar o privire de ansamblu nu ne arată însă și nuanțele.  

Sectorul pe care vrem să-l analizăm (împărțit în creare software la comandă – 6201, consultanță în tehnologia informației – 6202, gestiunea și exploatarea mijloacelor de calcul - 6203, alte activități de servicii privind tehnologia informației – 6209) cuprinde 1354 de companii care, la nivelul anului trecut, aveau o cifră de afaceri de peste 150.000 de euro. ( în cele ce urmează vom lua în calcul doar companiile care au cel puțin acest nivel al cifrei de afaceri). 

Vi se pare prea soft un ”+ 7%”?

Să restrângem acum analiza și să spunem că ne interesează doar secțiunea 6201, unde, de altfel, găsim concentrate cele mai multe companii, în număr de 821. 

Din acestea, 88 au înregistrat pierderi în 2013. Este o informație prețioasă, înseamnă că marea majoritatea dintre jucători se bucură de profit. Interogăm mai departe baza de date - vrem să vedem care este marja netă de profitabilitate rezultată din vânzări (MNV) și obținem instantaneu niște date surprinzătoare: mediana - 7,57%;  cuartila inferioară – 2,37%; cuartila superioară - 19,38%! Ce înseamnă asta? grupate în orinea crescătoare a MNV, jumătate din companiile analizate au rata de profitabilitate peste 7,57%, un sfert, între 7,57 și 19,38%, iar companiile aflate în ultima pătrime se bucură de marje ”hard” de peste 19%. 

Dacă am analiza ultimii cinci ani (2009-2013), am vedea că a fost pur și simplu o perioadă glorioasă pentru aceste companii, mediana fiind undeva la 10,7%, cuartila superioară menținându-se la 20%. Cum ar fi însă să vedem exact ce marjă are fiecare companie din cele analizate? Tentant, nu? Ei bine, se poate și acest lucru!

10% ar fi ok și pentru Fisc! 

Poate vi se pare un detaliu: - din cele 821 companii, 275 sunt fie deținute în proporție de minimum 25% de o persoană juridică, fie dețin, la rândul lor, min 25% din acțiunile altei peroane juridice. Sunt astfel integrate într-un grup de companii (național/multinațional, contează mai puțin) și, de aceea sunt ... suspectate de autorități că, într-o formă sau alta, pot raporta, prin tranzacții intra-grup, rezultatele distorsionate față de realitate (în special prin schimburile de servicii din interiorul grupului). Și atunci prețurile practicate în tranzacțiile intra-grup/marjele de profit raportate trebuie să fie comparabile cu cele ale companiilor independente. În cazul nostru, doar 15 companii ar îndeplini testul ”pur” de independență (niciun acționar nu deține min. 25%), dar practic putem vorbi de 520 de companii care, având acționari persoane fizice cu minimum 25%, cel puțin nu fac parte dintr-un grup de companii. Pentru acestea,  plaja MNV are cuartila inferioară de 2,38%, iar cea superioară de 24,7%, cu mediana la 9,8%. Pentru o astfel de industrie, cu marje atât de ridicate, raportarea unui profit în jurul medianei va fi considerată ”în regulă” la inspecția tranzacțiilor intra-grup! Altfel spus, dacă sunteți un grup de companii și doriți să intrați pe această piață, e de preferat să nu raportați o marjă de profit sub 9-10%, pentru a nu intra în vizorul inspectorului fiscal! Mai ales că, atunci când se lucrează în sistem lohn, filiala din România nu are, de obicei, cheltuieli de marketing și nici chiar de dezvoltare produs, care să-i afecteze rezultatul final.

Câteva concluzii interesante

Dintr-un foc am aflat că vorbim de un domeniu încă foarte generos la capitolul marje de profit, pe care se concentrează investitori-companii/grupuri (cel mai probabil din același domeniu, fiind nevoie de competențe tehnice speciale) și acționari persoane fizice avizate, care vor să dețină controlul (un indiciu că e vorba de cunoscători în domeniu, în orice caz care nu sunt la prima investiție). De ce ”încă”? Tocmai ținând cont de cele de mai sus, cifrele mari vor atrage în continuare investitori, piața se va aglomera...  Apoi, investitorii ar face bine să înțeleagă că, fiecare marjă, de fapt fiecare tranzacție trebuie să fie bine justificată, pentru că... și inspectorii fiscali au baze de date!

ATENȚIE! Puteți beneficia gratuit de o navigare-test prin noua baza de date TPSoft și să vă creați propriile analize statistice! Vă rugăm să accesați www.transferpricing.ro/contact, cu mențiunea ”credit pentru TPSoft,”. 

 (Articol de Adrian Luca, TPS, publicat în Business Days, octombrie 2014)